tisdag 25 augusti 2009

Abstinens

Det är länge sen jag var i Ryssland nu. Fem år. Alldeles för länge. Får ibland stick av längtanskänslor i magen. Både att jag längtar till Moskva och Petersburg som städer, kulturer och platser där jag får lyssna på och prata ryska och att jag längtar tillbaka till tiden, känslan och tillvaron där. De två längre perioderna jag varit där, mina två månader i Petersburg 98 och fyra i Moskva 2004, hamnar lugnt på listan över de bästa perioderna i mitt liv. Trivdes med tillvaron och den jag är där. Hade ett annat lugn och en annan säkerhet i mig då. Har tappat dem lite, men ska jobba på att hitta dem igen.

Det finns mycket som inte är bra där. Absolut. Putins tio år är som Moscow Times skriver inte nåt att fira. Men det finns annat också. Sånt som gör att man gillar landet, människorna, kulturen, språket.

Åh, snart dags för en Rysslandsresa igen. точно!
Daragaja, när åker vi?

1 kommentar:

  1. jag är på väg till Arlanda, "nu åker vi"! :)

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen