söndag 2 maj 2010

MTV minus M

Fredrik Strage skriver om MTV på DN på stan "Jag blir alltid ledsen när jag tittar på MTV". Jag håller helt med Strage (igen). En gång för länge sen handlade MTV om musik. Det var där vi såg den senaste musiken, de senaste videosarna, de nya artisterna. Det var där vi såg MadonnaA-haRick AstleyGeorge Michael, Live Aid och Peter Gabriel. Och visst, då fanns inte nätet, det var MTV, Bagen och radion, och lite senare ZTV, vi hade. Det ni kids, det var andra tider då. På 80- och 90-talet.

Idag vet jag inte vad MTV handlar om. Det är dejtingprogram, dokusåpor som Jersey Shore, halvdokusåpor som The City, program om bortskämda tonåringar som fyller 16 och har Sweet 16-partyn som kostar multum (mamma och pappa betalar), om samma bortskämda 16-åringar som (av mamma och pappa) tvingas åka till ett annorlunda land och faktiskt jobba, om gravida ickebortskämda 16-åringar, dolda kameranprogram, fler dokusåpor om en knarkskadad rockstjärnas familj respektive Hulk Hogans familj och så ibland, då och då, är det musik. Men inte bara musik. Nej, samtidigt kan man smsa in och få genuint säkra svar i rutan på frågor om man passar ihop med en viss person eller ej. Varför vet jag inte.

Nej, MTV är inte längre om musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen