måndag 13 december 2010

Helgen

I helgen blev Sverige lite kallare. Igen. Två explosioner i centrala Stockholm och vi inser långsamt hur sårbara vi och vårt öppna samhälle är. Tänker på när jag bodde i Moskva sommaren 2004 när det var bombdåd i tunnelbanan, bilar och flygplan och då gisslandramat i Beslan ägde rum. Det var en annorlunda stämning i stan dagarna efter varje dåd, man tittade misstänksamt på sin omgivning och jag drömde att terrorister tog över mitt studenthem. Frågade mina vänner som bodde och jobbade i Moskva om hur de hanterade oron och de sa att de lärde sig att leva med den och att fortsätta leva som vanligt, men kanske lite mer uppmärksamt, trots oron för annars låter vi terroristerna vinna. Det fick mig att bli bestämd och även lugn. Påminns om det idag. Ingen ska få ta min trygghet i Stockholm, eller min stad, ifrån mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen