söndag 27 juni 2010

The List

Var med i en tävling tidigare i år, man skulle göra en Spotifylista med tio låtar från 1984-2009. Jag valde tio låtar som fått mig glad och fått mig att dansa. Nu i efterhand kommer jag ju på fler, skulle kanske byta ut ngn men är ganska nöjd med dessa tio och vill därför dela med mig av dem (tror att de är ungefär i tidsordning).

"Gimme, Gimme, Gimme" Narada Michael Walden w Patti Austin.
Mellanstadiet. Jag var ihop med Micke och lite småkär i Kosta. Alla i klassen tittade på Bagen som då gick på SVT (jo kids, på den tiden fanns bara två kanaler). I videon var det en tjej som två killar (varav en var NMW) var intresserade av, vi tre spelade upp den videon på rasterna. Jag och Micke satt i bilen, Kosta var NMW. Micke visste inte att jag var lite kär i Kosta. Ack ja, denna ungdom..:)

"The Love Cats" The Cure
I gymnasiet lärde jag känna Petra och Pernilla. Petra kunde massor om musik, Pernilla massor om svartrock. Upptäckte tack vare dem Cure (och annan bra musik, återkommer till det). Lyssnade mycket på Cure i gymnasiet och även en del efter. Var på deras konsert i Globen 1993.

"Glad att det är över" Ratata
Ratata. Har alla deras skivor. Varenda en. Har även nästan alla Mauros. Ratata är nog det band jag lyssnat mest på och som betytt mest under min tonårstid. Det var min kära storasyster som bidrog till det. Hon lyssnade också massor på dem och jag lyssnade och fick låna LP-skivorna (jo, kids, LP-skivor hade vi i början av tonåren, sen kom cdskivan). Det fanns en Ratata- eller Maurolåt för varje känsla, varje fundering jag hade som tonåring. Lyssnar fortfarande på dem ibland.

"Wanksta" 50 cent
Den här låten hörde jag första gången på Tryck till på ZTV. Tryck till, Twin och Beatboxpojkarna var mina musikgurus, det var hos dem jag hittade ny musik. Gick och köpte skivan på en liten skivbutik vid St Eriksbron där de hade mkt hip hop. Älskade gunget i den här låten, gillar den fortfarande. När Sistah J fyllde år fick hon också 50:s skiva, ihop med en affisch. Har samma affisch. Sparar den av nostalgiskäl.

"Let's Push Things Forward" The Streets
Den här, och ett par andra, var favoritlåtarna under Beatbox-tiden. När jag, Sistah P (aka Petra och Twin) och Sistah J, klubbade varannan torsdag på Mosebacke på Världens bästa klubb. När jakten på den perfekta klubbtröjan ständigt pågick. När min nyfunna musik kom från Magnuf, Balsams och Voberts skivspelare, och från Tryck till på ZTV. Det var en mkt bra tid.

"Dreaming of You" The Coral
En annan favorit från Beatboxtiden och en som min kära Twin fått mig att lyssna mycket till. Det stod mellan den här och This Charming Man när jag valde. Är inte hundra säker på att jag valde rätt, gillar de båda och de har samma story bakom sig så det känns bra att få ha med dem här.

"Let's Git Doe" Beatnuts
När vi tre sistahs hörde hostningen fanns det bara en sak att göra: bege sig ut på Beatbox-dansgolvet asap. De flesta låtarna har rätt explicit lyrics, men kan man bortse från dem så finns det många bra låtar, Work that Pole, Buying out the Bar "I been working all the week wtf, all the ladies in the house show me love" och Watch Out Now.

"Jag ber dig" Magnus Carlson
Förutom att låten (cover på en annan bra låt, I'm beggin') är grymt bra, och att den är sjungen av en av världens bästa sångare (vilket räcker långt) så är den dessutom en nostalgihyllning till Beatbox. Den innehåller gatan upp mot Mosebacke, Magnuf och Vobert, dansgolvet, vakten och det lilla rummet där jag och Sistah J hade vår fest. Blir alltid glad när jag hör den här/när jag ser videon.

"Lapdance" N.E.R.D
Tror att jag hittade N.E.R.D via Beatbox, men är inte säker. Grymt bra är de iallafall. Twin och jag såg dem på Nalen (som förövrigt är en riktigt bra konsertlokal, har sett Lady Saw och Gnarls Barkley där). Har flera skivor och många favoritlåtar, She wants to move är en i samma liga som Lapdance, kan inte sitta still till den.

"Crazy" Gnarls Barkley
Bandet med det svåruttalade namnet. Minns inte var jag hörde denna låt först (minns mer om de gamla låtarna) men älskade den direkt. Köpte två skivor, båda otroligt bra, gillar nästan alla låtarna. Cool röst, bra producerat och bra texter.

Hur det gick i tävlingen? Jag blev en av tio vinnare och fick ett par snygga Koss Porta Pro. Glad för dem och glad för min nostalgilista som finns på Spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen