lördag 18 april 2009

Vårt 90-tal

(Skrivet den 5 december 2007)

90-talet var årtiondet då jag var tonåring, tog studenten, läste på universitetet, hängde på Gula villan, blev kär, fick jobb, pluggade i St Petersburg, lärde känna Safi, flyttade hemifrån först till Söder sen till kära Kungsholmen, klubbade på Beatbox wiv my sistahs, var twenty something, upptäckte Cusack, rörde vid SM-bucklan i hockey (dif:s guld), lärde mig mer om vem jag är, hade väldigt mycket roligt, hade en del tunga stunder, tågluffade i Skottland, båtluffade i skärgården, letade cusackfilmer på bland annat Mega, mm mm.

Lyssnade, fnissade och mindes 90-talet på Rival ikväll. Schyffert berättade om sitt 90-tal. Att vi fick rebella mot tidigare generationer genom att inte bry oss, inte veta vad vi ville, inte tog ställning eftersom våra föräldrars generation brytt sig om allt, vetat allt och tagit ställning till allt. Att ironin behövdes som motvikt mot alla sanningar på 80-talet. Han spelade introt till Knesset som var ett exempel på att vi gillade yta. I likhet med Seinfeld handlade Knesset egentligen inte om något vilket enligt Schyffert är symptomatiskt för 90-talet...

Ack, nostalgi.... Tydligen har Schyffert ett avsnitt av Knesset hemma - är grymt avis! Hm, undrar om min kära Twin har några avsnitt kvar, det var genom min kära Twin jag började titta på Knesset (och SNL), lyssna på vettig musik som jag verkligen gillade och icke att förglömma, som Cusack kom in i mitt liv.

Ack ja, var och vad hade jag varit utan min dear Twin och mitt 90-tal...

Till minne av Knesset avslutar jag med att lovebomba 90-talet - The 90s....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen