måndag 22 juni 2009

Veckans klipp: Just for Pleasure (in typography)

Jag kommer att återkomma till min absoluta favoritskådis då och då i denna blogg, det finns så många klipp som jag bara måste dela med mig av. En av de första filmerna jag och kära Twin såg var The Sure Thing, en 80-tals-college-film (1985) som var så mycket bättre än andra 80-tals-college-filmer. En av orsakerna är såklart the man, the myth, the legend himself. Men även storyn, de andra skådisarna (några kända ansikten dyker upp här och var) och replikerna är också väldigt bra. Twin och jag kan hela filmen utantill, jag vet inte hur många gånger vi sett den men vi tröttnar aldrig på den.

En av de bästa scenerna, som vi skrattade högt åt, som vi spolade tillbaka och såg igen (yes kids, det här skedde på den tiden då man hade video och fick spola tillbaka videobandet) och som nog mycket gjorde att vi fastnade för just JC, var denna scen. "Just för plea-sure!" (4,15 in i klippet).

Vi är inte de enda som gillar filmen, JC och scenen. Det finns fler som oss. Gillar tänket och idén. Därför blir detta veckans klipp.

Twin och roade oss på gymnasielektionerna med att skriva in olika repliker från filmen i våra kalendrar. Än idag poppar dessa repliker upp i huvudet i passande situationer:
"I'm talking to you cordless" (not. när jag fått min allra första mobiltelefon nån gång 1994 tror jag så ringde jag första samtalet till Twin och sa då just denna replik)
"There was this big problem, and I'm late because of it"
"Consider outerspace..."
"I've bought some of those hangers you like so much"
"Persues, good man!"
"You were to busy to help me, to busy to help a drowning man!"
"I'm not interrupting anything, am I?"
"I'm not going to bed with you, I'm going to bed in a bed you happened to be in also"
"That's when I rearrange my sock drawer"
"Now that will add some excitement to the game!"
"I trust you, heh-heh"
"Did that hurt to you?"
"We speak eachother's unspoken language - fluently"
"How's this for an opening line: Did you know that Nietze died of syphilis?"
"Who invented liquid soap and why?"
"When the moon is in the seventh..."
"Because, no, I don't"
"It could happen to me some day. I doubt it but it could"
"No questions asked. No strings attached. No guilt involved. A sure thing"
"Make love in a hammock!"


PS Vi har fortfarande inte gjort öl-testet, dags för det snart såhär 20 år senare dear Twin :) DS

2 kommentarer:

  1. EXCELLENT!!!

    Ja, vi roade oss, men inte många andra, HA HAAAA!!! I löööve oss!!!

    Gissa om jag var glad när jag köpt galgar till min man?! :D Kanske jag köpte dem bara för att få säga det...

    Å tänk så många gånger man dragit en replik utan sin Twin och ingen fattat nåt men själv tycker man att det är EXCELLENT :)

    Öltricket ja... Borde vara dags snart. Fattar inte att vi inte provat :)

    SvaraRadera
  2. Ap'sis, har också verkligen saknat min Twin när andra tittar oförstående på mig efter att jag sagt något av ovanstående.

    I also löööööve oss!

    Öltricket=snart! "Snurra snurra"...

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen